Sørg for at organisere din information, så du ved præcist hvor du skal indsætte dine informationer, så du ikke skal huske på det hele. Hjernen er ikke bygget til at lagre informationer, men til at få ideer.
Organiser det du læser så du ikke skal lede efter det igen – inddel fx mapper i OneNote og indsæt tekst der.
Sørg for at samle litteratur ind så hurtigt som muligt INDEN du begynder på opgaven. Bestil på www.bibliotek.dk og find dokumentarer på www.hval.dk (din lærer kan give dig adgang til det du finder). Hvis den vigtigste bog til din opgave er udlånt, har du et problem.
– Organiser din viden i et mindmap – fx i www.coggle.it – det virker unødvendigt i begyndelsen, men du vil få mere information end du kan overskue, og så vil det skabe overblik.
– Lav en disposition i Word over hvad du vil skrive – udfyld tekst under punkterne efterhånden som du finder information. Så ved du hvor du skal sætte informationerne ind når du finder dem.
Placer dine dokumenter i en OneDrive mappe eller dropbox, så dit arbejde gemmes online.
Lav litteraturlisten on
the go med i Word – se her hvordan.
Du kan ikke huske hvor du har læst dine kilder, efter 10 dage med næsen begravet i SRP.
Lav indholdsfortegnelsen – den kan løbende opdateres under skrivningen – det giver overblik.
Se her hvordan du laver den i Word:
Sørg for at citater fremstår tydeligt, så man ikke er i tvivl om hvad du har skrevet og hvad der er citat. Alle opgaver køres igennem plagiatkontrol, og hvis procenten er høj, vil lærer og censor som det første tjekke om det er citater der er årsagen. Det sker jævnligt!
Det spørgsmål vil du ofte stille dig selv.
Hvis du finder informationer og er i tvivl om du skal have det med så spørg dig selv Svarer det på min problemformulering?
Vær ikke bange for at opgaven bliver for kort – det sker næsten aldrig.
Sådan sletter du.
Hvert afsnit skal ideelt set fortælle noget i din opgave.
Slå stavekontrol til i Word og tag de lavt hængende frugter og få rettet stavefejl.
Få ALTID en til at læse opgaven igennem (så planlæg at blive færdig et døgn før deadline).
Et andet menneske vil se ting du har overset – udnyt det til at fjerne fejl, knudrede sætninger og misforståelser.
Problemformuleringen har (forhåbentligt) et spørgsmål. Vær sikker på den er besvaret. En censor vil ofte som det første bladre frem til konklusionen for at se om den er besvaret.
Check antal anslag og skriv det nederst på forsiden. Censor tror sommetider fejlagtigt at opgaven er for lang. Udryd tvivlen ved at give denne service.
Den mest hyppige fejl censorer nævner ved en SRP, er at fagene ikke taler sammen.
Det undgår du ved:
Listen er i prioriteret rækkefølge.
Lav aldrig lige marginer til højre og venstre. Det ændrer mellemrummet mellem ordene og besværliggør læsningen. Irriter aldrig din censor!
Lav aldrig nummererede overskriver
1
1.2.
1.2.1
Giv i stedet overskrifterne en dækkende titel, men den må også gerne være lidt frisk. Æggende og dækkende, som det gamle råd lyder.
Brug en god skrifttype, som er let at læse – fx Arial.