NV eksamen 2024
NV afslutter med en mundtlig prøve i biologi, fysik og kemi.
– Eksamen varer 20 minutter pr. elev.
– Der er ingen forberedelsestid!
Sådan foregår eksamen
Eleven fremlægger en selvvalgt øvelse i ca. fem minutter , som du har lavet i løbet af NV-forløbet.
Det vil være en god ide at fortælle om:
– øvelsens formål
– praktiske udførelse
– behandling af resultaterne
– teorien bag øvelsen
Apparatur og udstyr fra øvelsen vil stå i lokalet så du kan vise øvelsen.
– Efter dine fem minutter følger en uddybende samtale mellem elev og lærere. Samtalen tager udgangspunkt i afleveret journal og relevante dokumenter.
– Der kan komme spørgsmål indenfor alle tre fag og alle seks øvelser.
– Der vil være to lærere til stede ved eksamen.
Du får én karakter ud fra en helhedsvurdering.
Medbring:
– Udprintet relevant materiale (øvelsesvejledninger, rapporter, opgaver)
– Du kan medbringe egne noter fra timerne på computer eller udprintet.
Du må medbringe alt, men pas på du ikke drukner i papirer.
Pensum
Kemi
Fysik
Biologi
- ”Polære og upolære stoffer”
Tekster:
Læs om elektronegativitet, polære/upolære bindinger, polære/upolære molekyler på s. 67-73 i kopierne.
Øvelsesvejledningen til øvelsen. (ligger også i klassens dokumenter i Lectio)
Det forventes at du kan gøre rede for hvordan øvelsen forløb, samt forklare hvordan man afgør om molekyler er polære eller upolære.
- ”Vands specifikke fordampningsvarme”
Det forventes, at du kan gøre rede for, hvad fordampningsvarme er, og hvordan øvelsen ”vandets fordampningsvarme” forløb.
Du skal også kunne forklare, hvordan I kom frem til et resultat for vandets fordampningsvarme.
Apparaturet fra øvelsen vil være til rådighed. Du skal dog ikke lave øvelsen men blot fortælle om den.
- ”Vandløb”
Forklar udførelse og resultaterne fra vandløbsekskursionen. Giv en tolkning af resultaterne hvor du fx inddrager vandløbsgrafen og andre relevante figurer.
Medbring: Vandløbsrapporten og relevante figurer.
Pensum:
2. ”Fedt i chips”
Tekster: Læs om ionforbindelser på s. 34-38 i de udleverede kopier.
Læs om Molekyler på s. 53 og s. 56-60 i de udleverede kopier.
Øvelsesvejledningen til øvelsen. (ligger også i klassens dokumenter i Lectio)
Det forventes at du kan gøre rede for hvordan øvelsen forløb, samt forklare hvad ionforbindelser er og hvad molekyler er.
- ”Sukker i saft”
Det forventes, at du kan gøre rede for, hvordan øvelsen ”sukkerindhold i saft” forløb.
Du skal også kunne forklare, hvordan I kom frem til resultater for sukkerindholdet i de forskellige typer saft.
Apparaturet fra øvelsen vil være til rådighed. Du skal dog ikke lave øvelsen men blot fortælle om den.
- ”Blodsukker”
Forklar Blodsukkerøvelsen. Præsenter resultaterne, og forklar dem biologisk. Inddrag figuren med blodsukkerregulering og andre relevante figurer.
Medbring: Rapport. Figur over blodsukkerreguleringen.
Pensum:
KØ, DJ, PA