Til hvert trin er der en række redskaber til både at evaluere elevens niveau, og hjælpe eleven med at opgradere til et højere niveau.
I skemaet herunder har jeg givet 3 biologiske eksempler, og hvad der kendetegner elevens forståelse på de 5 niveauer.
SOLO er 5 trin for læring hos eleven.
Hvad kan SOLO
Er SOLO kun for naturvidenskab?
SOLO er praktisk funderet, og lettere at anvende fordi:
Analyse eller redegørelse skal ikke oversættes og tolkes før eleven kan genkende sit læringsniveau.
Standpunkt er tydeligt, og det er let at se næste skridt (læringszone)
Eleven kan let indplacere sig på de 5 trin – samtidig kan det gives som forståelig feedback.
Der findes en lang række redskaber til at flytte eleven til næste trin.
Det hører jeg tit, men nej. Eneste fag der måske får et mindre udbytte af SOLO er sprogfag, kemi og matematik, men jeg har ikke praktisk erfaring med SOLO i fagene. Selv underviser jeg biologi.
Hvorfor ikke Bloom?
Bloom taksonomi er almindelig i Danmark. I 16 år har jeg arbejdet med den, men aldrig været helt tilfreds. Det er abstrakt for eleverne at forstå og fortolke kravet til en analyse eller vurdering, og som censor oplever jeg ofte en usikkerhed hos undervisere i opgaveformuleringer. Bloom er teoretisk baseret, og det gør den abstrakt.
Værktøjer
På dansk:
Bogen Solo-taksonomien i praksis af Pam Hook kan varmt anbefales. Flere af skemaerne er oversat til Dansk og findes på Dafolo forlagets webside. De har ikke samme nummerering som i bogen.
På Engelsk:
Der findes mængder af materialer på HookED med skabeloner og programmer der kan generere fx Hexagons.